«Жоден успіх компанії або продукту не може замінити людську гідність та елементарну порядність, з якою ми ставимось один до одного»
Сатья Наделла, виконавчий директор Microsoft
Заповнення анкети для участі у бонусній програмі магазину, перегляд реклами, щоденні покупки у супермаркеті, влаштування на роботу, споживання води, повітря, інформації зі ЗМІ – все це та багато іншого є процесами, через які бізнес впливає на права людини. Про вплив бізнесу на громадянські, політичні, економічні, соціальні та культурні права офіційно заявила Організація Об’єднаних Націй, затвердивши Керівні принципи ООН щодо бізнесу та прав людини, адже традиційних державних механізмів захисту прав людини вже недостатньо.
Тож як вести прибутковий бізнес, не порушуючи права людини, тим самим утверджуючи свою сталість і успішність?
1. Знищити стереотип, що права людини – це політика. Права людини – це те, що робить життя людей кращим та якіснішим. Цей принцип має йти «з гори», тобто стати пріоритетним завданням топ-менеджменту компанії.
2. Зрозуміти, що ризик негативного впливу бізнесу на права людини веде до порушення стратегічних цілей бізнесу – зростання прибутку, формування репутації, розширення партнерства і залучення інвестицій. І це не залежить від обсягів підприємства, виду його діяльності та форми власності. Права людини мають стати частиною ефективного управління ризиками.
3. Провести аналіз бізнес-процесів компанії на предмет їх законності та впливу на права людини. В ідеалі – вивести усі процеси з тіні і не допускати так званих «схем вирішення питання».
4. Намагатись попередити та пом’якшити негативний вплив на права людини під час формування ділових відносин підприємства (аналіз ланцюга поставок). Ви маєте бути впевнені, що ваші партнери дотримуються тих самих етичних принципів у веденні бізнесу, що й ви.
5. Включити права людини у порядок денний формування кадрової політики підприємства і корпоративної культури. Станьте кращим роботодавцем і ви отримаєте безцінний скарб у вигляді кадрового потенціалу. Пам’ятайте, що один нелояльний до порушень працівник може створити проблеми, які зруйнують роки роботи.
6. Дати відповідь на питання: «Чи відверті ми зі своїм споживачем?». У квітні 2019 року Верховний Суд Парижа у справі проти Samsung France висунув компанії звинувачення у невідповідальних комерційних практиках і рекламі, яка вводить споживача в оману. Бізнес повинен зрозуміти, що споживач створює його успіх і від його прихильності залежить репутація і прибутковість компанії.
Топ 5 світових компаній із найкращою репутацією очолюють: ROLEX, LEGO, Walt Disney, Adidas, Micrоsoft.
Як не існує такої країни, яка б на 100 відсотків захищала права людини, так і
не існує такої компанії. Важливим є те, як бізнес поведе себе при виникненні ризику порушення прав людини.