Розповідає Лілія Михайленко, к.психолог.н., доцент, практичний психолог Центру психологічної допомоги:
- З метою виявлення, наскільки студенти-першокурсники адаптувалися до навчання у нашому вузі, було проведене анкетування. Дві анкети були роздані студентам. У першій анкеті вони відповіли на запитання методики адаптованості студентів до вищого навчального закладу. Тобто, за цією методикою викладачі виявляють, наскільки студенти адаптувалися до академічної навчальної групи, а також визначається їхня адаптованість до навчальної діяльності взагалі. Друга методика, яку запропонували студентам, була методика Ільїної на визначення мотивацій навчання у вузі. За цією методикою визначаються три шкали: надбання знань, оволодіння професією або отримання диплома.
Після теоретичної частини було проведено тренінгові вправи на адаптацію студентів один до одного та до навчального процесу. Сьогодні студенти ознайомилися з такими вправами: на демонстрацію своїх якостей особистості; були рухові вправи – вправи на визначення, ти ведучий чи ведомий по життю. Тут студенти визначалися, в яких позиціях їм більш зручно. Про що це говорить? Це говорить про наявність особистісних рис і про такі риси характеру, які необхідно розвивати в собі.
Далі було продовжено заняття у вправі «Маятник». Це вправа на довіру – наскільки ти довіряєш навколишнім людям. Була ще вправа «Сімейна фотографія», тобто визначалася така певна структура (як і сім’я, яка в кожного з нас має певну структуру). Ми спроектували нашу велику родину – академічну велику групу. Тобто, на цій фотографії кожен студент зайняв свою певну рольову позицію, де вони були вистроєні ніби «за старшинством».
Потім після вправи відбулося обговорення: як саме відбувався розподіл ролей на цій фотографії? чи кожен задоволений своїм місцем на ній? як вони дійшли цієї згоди?
Наприкінці тренінгової частини заняття ми отримали зворотній зв’язок від студентів і дізналися, що їм сподобалося? що нового вони про себе дізнались? наскільки це зблизило їх?
Отже, ці вправи дозволили студентам покращити свій емоційний стан, зблизили їх, тобто такі заняття дійсно сприяють адаптації, пристосуванню один о одного та до навчального процесу.