Навчально-науковий економічний інститут Державного університету економіки і технологій провів 16 березня 2023 року громадське обговорення освітньо-наукової програми на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти за спеціальністю 051 Економіка галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки, кваліфікація - доктор філософії з економіки.
Зустріч проходила в дистанційному форматі на базі платформи ZOOM. Модерувала зустріч керівник Центру експертизи у гірничо-металургійній галузі ДУЕТ Ірина Васильчук, д.е.н., професор.
На зустрічі були присутні:
Зовнішні та внутрішні стейкхолдери:
Павло Григорук – завідувач кафедри економіки, аналітики, моделювання та інформаційних технологій в бізнесі Хмельницького національного університету, д.е.н., професор, експерт НАЗЯВО зі спеціальності 051 «Економіка».
Олександр Шубалий - завідувач кафедри економіки Луцького національного технічного університету, д.е.н., професор, експерт НАЗЯВО зі спеціальності 051 «Економіка».
Інна Познанська - завідувач кафедри управління персоналом і економіки праці Одеського національного економічного університету, д.е.н., старший науковий співробітник.
Катерина Дацко – керівник відділу професійного розвитку уповноважених підрозділів Департаменту запобігання та виявлення корупції Національного агентства з питань запобігання корупції, к.е.н., доцент.
Олег Подкопаєв – заступник директора компанії «Рудомайн».
Інна Колесник – студентка, здобувач ступеня магістр за спеціальністю 051 «Економіка».
Представники адміністрації:
Сергій Гушко - в.о. проректора з наукової роботи та міжнародної діяльності, доктор економічних наук, професор, гарант освітньої програми.
Валентин Орлов – в.о. проректора з науково-педагогічної та навчальної роботи, кандидат наук з державного управління, доцент.
Вікторія Соловйова - в.о. завідувача кафедри економіки і цифрового бізнесу, кандидат економічних наук, доцент.
Руслан Дутчак – директор Навчально-наукового економічного інституту, кандидат економічних наук.
Викладачі кафедри:
Світлана Васильчак - професор кафедри економіки і цифрового бізнесу, доктор економічних наук, професор, член проектної групи.
Олександр Темченко - професор кафедри економіки і цифрового бізнесу, доктор технічних наук, професор.
Вікторія Радько – доцент кафедри економіки і цифрового бізнесу, кандидат економічних наук, доцент.
Світлана Мацюра - доцент кафедри економіки і цифрового бізнесу, кандидат економічних наук, доцент.
Катерина Голікова - доцент кафедри економіки і цифрового бізнесу, кандидат економічних наук.
Наталія Багашова - доцент кафедри економіки і цифрового бізнесу, кандидат геологічних наук, доцент.
Ганна Пурій – асистент кафедри економіки і цифрового бізнесу, кандидат економічних наук, доцент.
Людмила Шокотько – асистент кафедри економіки і цифрового бізнесу
Олександр Астаф'єв – доцент кафедри економіки і цифрового бізнесу, кандидат технічних наук, доцент.
Андрій Бєлінський - асистент кафедри економіки і цифрового бізнесу.
Під час обговорення як зовнішні, так внутрішні експерти звернули увагу на позитивні характеристики освітньої програми, високо оцінили їх змістовне наповнення та практичну значущість, підкреслили відповідність державним стандартам вищої освіти, акцентували увагу на унікальності освітньої програми, яка відображається у освітніх компонентах.
Олег ПОДКОПАЄВ (заступник директора компанії «Рудомайн»), який позитивно оцінив рецензовану ОНП і зупинився на її важливості для бізнесу.
Катерина ДАЦКО (керівник відділу професійного розвитку уповноважених підрозділів Департаменту запобігання та виявлення корупції Національного агентства з питань запобігання корупції, к.е.н., доцент), яка довела до відома присутніх, що рецензована ОНП орієнтує здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти на формування та розвиток загальних і фахових компетентностей, необхідних доктору філософії з економіки.
Павло ГРИГОРУК (завідувач кафедри економіки, аналітики, моделювання та інформаційних технологій в бізнесі Хмельницького національного університету, д.е.н., професор, експерт НАЗЯВО зі спеціальності 051 «Економіка»), який відмітив як позитивні характеристики програми, так і висловив певні зауваження. Експерт відзначив логічну структуру ОПП, а також те, що її мета, цілі навчання, основний фокус, перелік освітніх компонентів узгоджуються з положеннями Стандарту вищої освіти підготовки докторів філософії з спеціальності 051 «Економіка». Освітні компоненти утворюють взаємопов’язані
блоки, що забезпечує відповідність ОНП діючому Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук, затвердженому Постановою КМУ No 261 від 23.03.2016 р. Унікальність програми визначається її орієнтацією на процеси цифровізації економіки і суспільства, що відповідає сучасним трендам. Водночас, наявне матеріально-технічне, методичне та інформаційне забезпечення є достатнім для досягнення визначених в ОНП програмних результатів навчання.
Експерт запропонував рекомендації, які спрямовані на покращення якості підготовки здобувачів за даною ОНП, зокрема:
- опис кадрового забезпечення (Розділ 8) поданий у вигляді вимог до відповідного персоналу. Слід переглянути цей опис з акцентом на відображенні фахових якостей та кваліфікацій персоналу, безпосередньо залученого до реалізації ОНП
- у формулюванні загальних та спеціальних компетентностей та програмних результатів навчання, які пропонуються ЗВО, має місце дублювання їх змісту з іншими компентентностями та результатами навчання, зокрема, це СК08 і ЗК02; СК06 і СК10; ПРН12 і ПРН06; ПРН10 і ПРН04; ПРН11 і ПРНОЗ. Варто усунути дублювання і зробити акцент у формулюванні нових компетентностей і результатів навчання на нових здатностях, вміннях та якостях здобувачів;
- компетентність СК04 «Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у закладах вищій освіті» забезпечується лише педагогічною практикою обсягом 2 кредити. Такого обсягу може виявитись недостатньо для повноцінної підготовки здобувачів до викладацької діяльності. Варто розглянути питання щодо збільшення обсягу (і, відповідно, тривалості) педагогічної практики або включення до переліку ОК дисципліни педагогічного спрямування.
Олександр ШУБАЛИЙ (завідувач кафедри економіки Луцького національного технічного університету, д.е.н., професор, експерт НАЗЯВО зі спеціальності 051 «Економіка»), який виділив позитивні сторони змісту проекту освітньо-наукової програми, зокрема:
- потужний склад членів проектної групи, до складу якої входять усі доктори економічних наук, професори;
- зміст програми відповідає положенням чинних нормативних актів, які регулюють підготовку здобувачів ступеня доктора філософії, зокрема зі спеціальності 051 «Економіка»;
- виділено зміст наукової складової освітньо-наукової програми із структуризацією завдань на кожен рік навчання аспіранта;
- освітні компоненти освітньої складової програми структуровано за видами ключових компетентностей;
- виділено додаткові компетентності і результати навчання, крім передбачених відповідним стандартом вищої освіти.
Водночас, експерт висловив певні зауваження, які можуть поліпшити якість програми:
у формулюванні мети ОНП доцільно додати ключові формулювання чи слова опису її унікальності;
- загальна рекомендація – ключові слова опису унікальності ОНП мають зустрічатися у частинах про фокус і особливості ОНП, формулюваннях змісту додаткових компетентностей і результатів навчання, назвах освітніх компонентів, формулюванні напрямів реалізації наукової складової, назвах вибіркових дисциплін тощо;
- у фокусі та особливостях ОНП доцільно подавати інформацію, яка підтверджує та деталізує її унікальність;
- доцільно окремо та детальніше описати положення про національну та міжнародну кредитну мобільність, зокрема з якими ЗВО, установами і організаціями є вже налагоджена співпраця і яка її форма;
- вибірковий блок містить тільки 6 дисциплін, а потрібно обрати на вибір 4 дисципліни, що певним чином обмежує вибір, адже хорошою практикою вважається, що кількість вибіркових дисциплін була не менш як у 2 рази більшою від кількості тих, які будуть обиратися, тому доцільно виділити мінімум 8 дисциплін у цьому блоці;
- у розділі «Наукова складова» доцільно крім загальної етапності завдань по роках вказати узагальнені напрямки наукових досліджень аспірантів, які повинні також корелювати з положеннями унікальності ОНП;
- загальна рекомендація: потрібно попрацювати над формулюванням змісту унікальності ОНП, щоб тест був не довгим, але змістовним;
- та ще окремі рекомендації, з якими можна більш детальніше ознайомитися у відгуку рецензента.
Експерт зазначив, що висловлені пропозиції не є принциповими та містять рекомендаційний характер і виносяться на розгляд проектної групи щодо доцільності їх врахування, поважаючи автономію ЗВО, а ОНП може бути рекомендована до впровадження.
Інна ПОЗНАНСЬКА (завідувач кафедри управління персоналом і економіки праці Одеського національного економічного університету, д.е.н., старший науковий співробітник), яка зазначила, що оцінка змісту ОНП дозволяє відмітити, що заслуговує на увагу організація навчального процесу на основі системи методів проблемно-розвиваючого навчання та методології наукових досліджень, яка грунтується на принципах цілеспрямованості, бінарності, показовому, діалогічному, евристичному, дослідницькому та програмованому методах. Аспірантам надається можливість зарахування результатів навчання, отриманих у неформальній освіті, забезпечується право аспірантів на академічну мобільність на основі двосторонніх договорів між ДУЕТ та навчальними закладами країн-партнерів.
Експертка підсумувала, що зміст рецензованої ОНП «Економіка» третього рівня вищої освіти (PhD) за спеціальністю 051 «Економіка» відповідає підготовці фахівців в галузі соціальних та поведінкових наук, сучасним вимогам підготовки фахівців рівня «доктор філософії» та може бути рекомендована до використання у освітньому процесі ДУЕТ.
Інна КОЛЕСНИК (здобувач вищої освіти – магістр спеціальності 051 «Економіка»), яка позитивно оцінила освітньо-наукову програму підготовки докторів філософії і зазначила, що їй, як представнику від здобувачів освіти, сподобалася як можливість навчатися на третьому рівні, так і набір освітніх компонент і можливість більше займатися науковими дослідженнями. Студентка звернула увагу, що в програмі прописано механізм дотримання вимог академічної доброчесності, що відповідає сучасним вимогам до освіти та наукових досліджень. На думку студентки програма формує необхідні інтегральну, загальні і спеціальні компетентності, які базуються на завданнях наукової, педагогічної та практичної діяльності за спеціальністю 051 «Економіка», зміст освітньо-наукової програми відповідає офіційним вимогам щодо її структури, а тому вона може бути запроваджена у освітній процес.
Сергій ГУШКО (гарант ОНП), який узагальнив результати дискусії і озвучив вироблені спільні пропозиції щодо підвищення якості підготовки майбутніх докторів філософії за спеціальністю 051 «Економіка», які будуть покладені в основу перегляду проєкту ОНП.
Учасники обговорення вирішили:
- Врахувати зауваження рецензентів та внести зміни у ОНП як в частині формулювання унікальності ОНП, так і наповнюваності програми за обов’язковими і вибірковими освітніми компонентами, в тому числі і збільшення їх кредитності.
- Рекомендувати проект ОНП для розгляду на засіданні кафедри з урахуванням внесених правок і для подальшого обговорення на засіданні науково-методичної ради ДУЕТ.